Uitgangspunten

Edupart produceert lesmethodes voor Financiële Beroepen (niveau 3 en 4) en voor Ondersteunende Administrative Beroepen (niveau 2). Hoewel de methodes nieuw zijn, berusten ze op jarenlange ervaring in het schrijven van methodes en het lesgeven aan de betreffende opleidingen. Uiteraard sluiten ze aan bij de kerntaken en werkprocessen, zoals die in de betreffende kwalificatiedossiers zijn aangegeven.

Elke methode voldoet aan drie belangrijke criteria:

Ze zijn praktisch

Ze sluiten aan bij de beroepspraktijk 

Ze zijn didactisch verantwoord 

Praktisch

MBO-studenten zijn vooral praktisch ingesteld. Ze willen leren door te doen (learning by doing) ook wel ervaringsleren genoemd. De methodes bestaan voor het overgrote deel uit praktische opdrachten en heel weinig theorie.

Beroepspraktijk

De studenten worden in de situatie geplaatst dat ze stagiaire zijn in een bedrijf. Dit is de rode lijn in de methodes. Ze doorlopen verschillende afdelingen en leren ze verschillende vaardigheden. 
Zo ervaren ze welk Engels ze in bepaalde situaties moeten kunnen produceren en begrijpen.

4-fasenmodel van Neuner

Het 4-fasen model van Neuner geeft aan welke stadia de student doorloopt in het aanleren van vaardigheden. Het wordt ook wel het a-b-c-d model genoemd

In fase a (Understanding) ziet de student een situatie, waarin vaardigheden getoond worden die hij zelf aan het einde moet kunnen uitvoeren. Hij ziet wat hij aan het einde moet kunnen. Deze fase is uitsluitend receptief.

In fase b maakt de student zich kennis en vaardigheden eigen die hij nodig heeft om de opdrachten uit fase a te kunnen uitvoeren. Denk hierbij aan vocabulaire, zinswendingen en achtergrondinformatie. Ook zitten er deeloefeningen van fase a in. Deze fase is reproductief.

In fase c voert de student de oefeningen van fase a uit. Deze oefeningen zijn geordend per vaardigheid en dienen om de juiste zinswendingen en vocabulaire in een situatie in te slijpen. Deze fase is reproductief/productief.

In fase d worden alle vaardigheden in samenhang uitgevoerd. Dit is is de transferfase en lijkt het meest op de reële situatie in de beroepspraktijk. Deze fase is productief,